Romano
03-30-2021, 03:19
Ai Cập có thể yêu cầu chủ tàu Ever Given đền bù thiệt hại và buộc thuyền trưởng chịu trách nhiệm vì sự cố chắn ngang kênh đào.
Thông tin đòi bồi thường được một cố vấn giấu tên của Tổng thống Ai Cập Abdel Fattah al-Sisi tiết lộ hôm qua, nhưng mức đền bù chưa được ấn định. Cố vấn này thêm rằng sẽ cần 4 ngày để khai thông ách tắc trên kênh đào, đồng thời bác bỏ khả năng sự cố bắt nguồn từ âm mưu phá hoại.
Ai Cập được cho là thất thu khoảng 12-14 triệu USD mỗi ngày vì ách tắc trên tuyến hàng hải huyết mạch của thế giới.Ever Given, một trong những tàu container lớn nhất thế giới với tổng trọng tải hơn 200.000 tấn, đâm chéo vào bờ kênh đào Suez và mắc cạn sáng 24/3 khi di chuyển từ Biển Đỏ tới Địa Trung Hải. Con tàu gần như xoay ngang, bịt kín tuyến hàng hải qua kênh đào Suez, khiến mọi hoạt động di chuyển qua kênh đào phải dừng.
Tàu được giải cứu hôm 29/3 và di chuyển đến Hồ Great Bitter gần đó để kiểm tra kỹ thuật, trước khi có thể tiếp tục hành trình. Giới chức Ai Cập cho biết kênh đào không bị hư hại và hoạt động giao thông có thể nối lại ngay lập tức.Các chuyên gia ước tính số hàng hóa mắc kẹt tại kênh đào có thể lên tới 9,6 tỷ USD, trong khi công ty bảo hiểm Đức Allianz nhận định thương mại toàn cầu có thể thiệt hại khoảng 6-10 tỷ USD trong một tuần Ever Given mắc kẹt. Những công ty vận tải biển lớn phải chuyển hướng cho tàu đi vòng qua mũi Hảo Vọng của Nam Phi, dù chi phí cao hơn và tuyến đường dài hơn, bên cạnh nguy cơ gặp cướp biển.
Egypt can ask the ship owner Ever Given to compensate for damage and hold the captain responsible for the incident blocking the canal.
Claim information was disclosed yesterday by an adviser to the Egyptian President Abdel Fattah al-Sisi, but the amount of compensation has not been determined. The advisor added that it would take 4 days to clear the congestion on the canal, and denied the possibility that the incident stemmed from a vandalism plot.
Egypt is said to lose about $ 12-14 million per day due to congestion on the world's arterial shipping route.Ever Given, one of the largest container ships in the world with a total tonnage of more than 200,000 tons, crossed on the banks of the Suez Canal and ran aground on the morning of March 24 while moving from the Red Sea to the Mediterranean. The ship almost turned sideways, sealing the navigation route through the Suez Canal, causing all movement through the canal to stop.
The ship was rescued on March 29 and moved to nearby Great Bitter Lake for a technical check, before it could continue the cruise. Egyptian officials said the canal was not damaged and traffic could resume immediately. Experts estimate cargo trapped in the canal could reach $ 9.6 billion, while German insurance company Allianz said that global trade could lose about 6-10 billion USD in a week Ever Given stuck. Major shipping companies have to divert ships around the Cape of South Africa's Hao Vong, despite higher costs and longer routes, in addition to risk of pirates.
Thông tin đòi bồi thường được một cố vấn giấu tên của Tổng thống Ai Cập Abdel Fattah al-Sisi tiết lộ hôm qua, nhưng mức đền bù chưa được ấn định. Cố vấn này thêm rằng sẽ cần 4 ngày để khai thông ách tắc trên kênh đào, đồng thời bác bỏ khả năng sự cố bắt nguồn từ âm mưu phá hoại.
Ai Cập được cho là thất thu khoảng 12-14 triệu USD mỗi ngày vì ách tắc trên tuyến hàng hải huyết mạch của thế giới.Ever Given, một trong những tàu container lớn nhất thế giới với tổng trọng tải hơn 200.000 tấn, đâm chéo vào bờ kênh đào Suez và mắc cạn sáng 24/3 khi di chuyển từ Biển Đỏ tới Địa Trung Hải. Con tàu gần như xoay ngang, bịt kín tuyến hàng hải qua kênh đào Suez, khiến mọi hoạt động di chuyển qua kênh đào phải dừng.
Tàu được giải cứu hôm 29/3 và di chuyển đến Hồ Great Bitter gần đó để kiểm tra kỹ thuật, trước khi có thể tiếp tục hành trình. Giới chức Ai Cập cho biết kênh đào không bị hư hại và hoạt động giao thông có thể nối lại ngay lập tức.Các chuyên gia ước tính số hàng hóa mắc kẹt tại kênh đào có thể lên tới 9,6 tỷ USD, trong khi công ty bảo hiểm Đức Allianz nhận định thương mại toàn cầu có thể thiệt hại khoảng 6-10 tỷ USD trong một tuần Ever Given mắc kẹt. Những công ty vận tải biển lớn phải chuyển hướng cho tàu đi vòng qua mũi Hảo Vọng của Nam Phi, dù chi phí cao hơn và tuyến đường dài hơn, bên cạnh nguy cơ gặp cướp biển.
Egypt can ask the ship owner Ever Given to compensate for damage and hold the captain responsible for the incident blocking the canal.
Claim information was disclosed yesterday by an adviser to the Egyptian President Abdel Fattah al-Sisi, but the amount of compensation has not been determined. The advisor added that it would take 4 days to clear the congestion on the canal, and denied the possibility that the incident stemmed from a vandalism plot.
Egypt is said to lose about $ 12-14 million per day due to congestion on the world's arterial shipping route.Ever Given, one of the largest container ships in the world with a total tonnage of more than 200,000 tons, crossed on the banks of the Suez Canal and ran aground on the morning of March 24 while moving from the Red Sea to the Mediterranean. The ship almost turned sideways, sealing the navigation route through the Suez Canal, causing all movement through the canal to stop.
The ship was rescued on March 29 and moved to nearby Great Bitter Lake for a technical check, before it could continue the cruise. Egyptian officials said the canal was not damaged and traffic could resume immediately. Experts estimate cargo trapped in the canal could reach $ 9.6 billion, while German insurance company Allianz said that global trade could lose about 6-10 billion USD in a week Ever Given stuck. Major shipping companies have to divert ships around the Cape of South Africa's Hao Vong, despite higher costs and longer routes, in addition to risk of pirates.