Gibbs
04-02-2021, 01:51
Ngày 2 tháng 4 năm 2021
Tôi đi du lịch, thấy nhiều khách Việt có thói quen ăn thử sản vật địa phương rất nhiệt t́nh nhưng đến lúc hỏi mua th́ quay mặt đi hết.
Trước quan điểm "Hàng quán Hội An ế khách v́ sính ngoại", trong vị trí là một người kinh doanh sản phẩm du lịch, bạn Thy Dang lư giải: "Tôi là chủ của một cửa hàng kinh doanh sản phẩm du lịch chuyên phục vụ khách Tây. Để tôi giải thích cho các bạn lư do v́ sao khách Việt lại nhận được sự thờ ơ từ chủ các shop dù trong giai đoạn không có khách Tây. Thật sự mà nói, khi chúng tôi đă kinh doanh một sản phẩm dành cho đại bộ phận khách nước ngoài rồi, chắc chắn sẽ khó được sự ủng hộ từ khách nội địa.
Lư do bởi khách Tây và khách nội địa có sự quan tâm và sở thích rất khác biệt. Ví dụ, chúng tôi kinh doanh nơi ở thân thiện, thiên nhiên, yên tĩnh, khách Tây rất thích điều này. Trong khi đó, khách Việt lại phàn nàn, nói rằng chỗ chúng tôi không có ǵ để ở lại v́ đa phần họ trông đợi một nơi có dịch vụ bia rượu, ca hát ồn ào. Cả tôi và nhân viên của ḿnh đều đă quen với cung cách phục vụ những người khách nước ngoài văn minh, thân thiện, yêu thiên nhiên và sự yên tĩnh, thế nên cũng không muốn thay đổi.
https://www.intermati.com/forum/attachment.php?attac hmentid=1767404&stc=1&d=1617328268
Tôi không muốn "vơ đũa cả nắm" nhưng thực sự đại đa số khách nội địa và khách Tây rất khác nhau ở sở thích và mối quan tâm. Mà khi đă tập trung chọn sản phẩm để kinh doanh, chúng tôi bắt buộc phải chấp nhận sự thiếu cân bằng đó và không thể cứ chạy theo tất cả đối tượng khách hàng".
Chỉ ra những bất cập trong việc bán hàng cho du khách nội địa: "Tôi nghĩ rằng, sau khi mở cửa hàng, người chủ đă phải xác định rơ ḿnh muốn nhắm tới đối tượng khách hàng nào. Việc trọng khách Tây hơn khách Việt là có nhưng đó là v́ sở thích và mối quan tâm của hai đối tượng này là khác nhau.
Khách Việt có mức độ quan tâm sản phẩm rất thấp, đa phần họ sẽ cho là sản phẩm bán mắc so với thị trường, nên chủ yếu chỉ vào để ngắm, chụp ảnh, hỏi cho có chứ ít khi thực sự muốn mua. C̣n khách Tây th́ ngược lại, khi tham quan ở một địa danh mới, họ sẽ có xu hướng mua quà lưu niệm, ít ra là chỗ có cửa tiệm lớn, mua bán có uy tín, thương hiệu. Tất nhiên, cũng có chỗ "chặt chém" du khách, nhưng vẫn c̣n đó nhiều địa chỉ bán giá b́nh ổn. Chỉ cần người mua chấp nhận với giá cả sau khi thỏa thuận đă là hài ḥa lợi ích rồi".
"B́nh thường, nhiều cửa hàng cũng không bán cho khách Việt. Lư do là bởi đối tượng khách hàng này vào hỏi han th́ nhiều, rồi chỉ buông câu chê đắt, không mua. Những người kinh doanh gặp cả ngàn trường hợp như vậy, hiếm lắm mới có một vài khách Việt chịu bỏ tiền ra mua, thế nên lâu dần h́nh thành thói quen để khách tự xem, tự chọn, cần hỏi mua th́ mới báo giá.
Khách hàng mục tiêu của họ cả mấy chục năm nay đă là người nước ngoài, giá bán cao hơn nhiều so với khách Việt, nên cũng không thể bảo họ phải thay đổi cung cách phục vụ. Làm thế th́ chuyển nghề c̣n dễ hơn. Ở Hội An, vẫn có nhiều chỗ bán hàng cho số đông khách du lịch Việt, các bạn có thể t́m hiểu trước khi tới".
Nhấn mạnh việc thay đổi văn hóa du lịch của khách Việt cũng quan trong không kém trong việc cải thiện chất lượng du lịch nội địa, bạn Mai Quan Hoang cho rằng: "Tôi đi du lịch cũng nhiều. Nếu trách người bán th́ bản thân khách Việt cũng cần nh́n lại ḿnh. Văn hóa du lịch của chúng ta nh́n chung vẫn c̣n yếu. Nhiều người có thói quen vào 'ăn chùa' th́ rất nhiệt t́nh nhưng tỷ lệ bỏ tiền túi ra mua sắm lại rất ít. Trong khi đó, dân làm du lịch lại sống bằng kinh doanh, buôn bán dịch vụ, sản vật địa phương. Vậy nên việc họ thờ ơ với khách Việt cũng là điều dễ hiểu.
Tôi từng chứng kiến nhiều khách Việt khi tham quan Đà Lạt, trải nghiệm sản vật địa phương, họ ăn thử rất nhiệt t́nh, từ kẹo, mứt, trái cây, mật ong... nhưng đến khi hỏi mua th́ chẳng ai chịu bỏ tiền, ngoảnh mặt đi hết. Đi miền Tây cũng thế, khách Việt toàn chỉ ăn miễn phí. Tôi thương người bán chẳng biết làm thế nào. Nếu không có ư định mua th́ tốt nhất cũng đừng ăn của họ. Người mua quá ít nên lâu dần người kinh doanh cũng không muốn mất công mời chào.
Tôi đi nước ngoài, cũng ăn mặc b́nh thường, quần jean, áo thun, đi dép kẹp (do phải đi bộ nhiều). Thế nhưng khi được chào hàng, tôi vẫn mua đồ của họ. Hướng dẫn viên du lịch sau đó tâm sự với tôi rằng: "Em làm 10 năm, dẫn rất nhiều đoàn khách, nhưng chỉ có ba, bốn người mua đồ giống chị. C̣n lại toàn vào siêu thị mua móc khóa, đồng hồ đồ chơi là cùng". Tôi cho rằng, đă đi du lịch th́ phải chuẩn bị tiền để du lịch đúng nghĩa. Nhiều người du lịch về mà không mất đồng nào, vậy làm sao kích cầu du lịch?
Ngay cả chuyện ăn uống cũng vậy. Nhiều người đi du lịch nhưng đoàn cho ăn ǵ là ăn vậy, nhất quyết không gọi thêm ngoài, mặc dù có những món đặc sản, chỉ vùng này mới có. Thèm không dám mua, vậy ai muốn đón tiếp?".
Thành Lê
English:
April 2, 2021
I travel, see many Vietnamese customers who have a habit of trying local produce enthusiastically, but when it comes time to ask to buy, they all turn their faces.
Before the point of "Hoi An restaurant does not have customers because of its foreign dignity", in the position as a tourist product dealer, Thy Dang explained: "I am the owner of a tourist product shop specializing in Western customer service Let me explain to you the reason why Vietnamese customers receive indifference from shop owners even when there are no Western customers. For the majority of foreign visitors, it will certainly be difficult to get support from domestic customers.
The reason is that Western and domestic tourists have very different interests and preferences. For example, we run a quiet, natural, friendly accommodation that Westerners love. Meanwhile, Vietnamese guests complained, saying that we had nothing to stay in because most of them expected a place with noisy singing and drinking service. Both me and my staff are familiar with the friendly, friendly, nature-loving and quiet way of serving foreign guests, so I don't want to change.
I do not want to "wield chopsticks" but actually the vast majority of domestic and Western guests are very different in their preferences and interests. But when we have focused on choosing products to do business, we have to accept that imbalance and cannot just run after all types of customers ".
Pointing out the shortcomings in selling to domestic tourists: "I think that after opening the store, the owner has to determine which customers he wants to target. The respect of Western customers is better than Vietnamese customers. Yes, but that's because the preferences and interests of these two subjects are different.
Vietnamese customers have a very low level of product interest, most of them think that the product is expensive compared to the market, so they mainly point to see, take pictures, ask if they really want to buy. Western visitors, on the other hand, when visiting a new place, they tend to buy souvenirs, at least where there is a large store, buying and selling reputable brands. Of course, there is also a place to "cut down" tourists, but there are still many places to sell at stable prices. Just the buyer accepts the price after the deal is already harmonious "benefits.
"Normally, many stores do not sell to Vietnamese customers. The reason is because many of these customers come in to ask questions, then just let down the expensive question, do not buy. Business people have encountered thousands of cases like that. It is very rare that a few Vietnamese customers will pay money to buy, so it takes a long time to form a habit for customers to see and choose by themselves.
Their target customers for decades have been foreigners, selling prices much higher than Vietnamese customers, so they cannot tell them to change their service style. That way, changing jobs is even easier. In Hoi An, there are still many places to sell goods for the majority of Vietnamese tourists, you can find out before coming ".
Emphasizing changing the tourism culture of Vietnamese tourists is equally important in improving the quality of domestic tourism, Mai Quan Hoang said: "I travel a lot. If I blame the seller, I myself Vietnamese tourists also need to look back, our tourism culture in general is still weak.Many people who have the habit of going to 'temple' are very enthusiastic but the rate of buying out of pocket is very small. Meanwhile, people working in tourism live on business, trade in services and local products, so it is understandable for them to be indifferent to Vietnamese tourists.
I have seen many Vietnamese guests when visiting Da Lat, experiencing local products, they tried it very enthusiastically, from candy, jam, fruit, honey ... but when asked to buy, no one would give up. money, look away. Also going to the West, Vietnamese guests only eat for free. I love the seller does not know how. If not planning to buy then it is best not to eat them. Buyers are too few, so business people do not want to lose the effort to offer.
I go abroad, also dress normally, jeans, a T-shirt, and flip-flops (because I have to walk a lot). But when I'm offered, I still buy from them. The tour guide then confided to me: "I worked for 10 years, led many groups of tourists, but only three or four people bought things like her. The rest went to the supermarket to buy keychains and watches. play is the same ". I think that if you have traveled, you must prepare money to travel properly. Many tourists come home without losing any money, so how to stimulate tourism demand?
Even eating is the same. Many people go on a trip, but the group gives them what to eat, determined not to order more outside, although there are specialties, only this region has. Craving does not dare to buy, so who wants to welcome? ".
Thanh Le
Tôi đi du lịch, thấy nhiều khách Việt có thói quen ăn thử sản vật địa phương rất nhiệt t́nh nhưng đến lúc hỏi mua th́ quay mặt đi hết.
Trước quan điểm "Hàng quán Hội An ế khách v́ sính ngoại", trong vị trí là một người kinh doanh sản phẩm du lịch, bạn Thy Dang lư giải: "Tôi là chủ của một cửa hàng kinh doanh sản phẩm du lịch chuyên phục vụ khách Tây. Để tôi giải thích cho các bạn lư do v́ sao khách Việt lại nhận được sự thờ ơ từ chủ các shop dù trong giai đoạn không có khách Tây. Thật sự mà nói, khi chúng tôi đă kinh doanh một sản phẩm dành cho đại bộ phận khách nước ngoài rồi, chắc chắn sẽ khó được sự ủng hộ từ khách nội địa.
Lư do bởi khách Tây và khách nội địa có sự quan tâm và sở thích rất khác biệt. Ví dụ, chúng tôi kinh doanh nơi ở thân thiện, thiên nhiên, yên tĩnh, khách Tây rất thích điều này. Trong khi đó, khách Việt lại phàn nàn, nói rằng chỗ chúng tôi không có ǵ để ở lại v́ đa phần họ trông đợi một nơi có dịch vụ bia rượu, ca hát ồn ào. Cả tôi và nhân viên của ḿnh đều đă quen với cung cách phục vụ những người khách nước ngoài văn minh, thân thiện, yêu thiên nhiên và sự yên tĩnh, thế nên cũng không muốn thay đổi.
https://www.intermati.com/forum/attachment.php?attac hmentid=1767404&stc=1&d=1617328268
Tôi không muốn "vơ đũa cả nắm" nhưng thực sự đại đa số khách nội địa và khách Tây rất khác nhau ở sở thích và mối quan tâm. Mà khi đă tập trung chọn sản phẩm để kinh doanh, chúng tôi bắt buộc phải chấp nhận sự thiếu cân bằng đó và không thể cứ chạy theo tất cả đối tượng khách hàng".
Chỉ ra những bất cập trong việc bán hàng cho du khách nội địa: "Tôi nghĩ rằng, sau khi mở cửa hàng, người chủ đă phải xác định rơ ḿnh muốn nhắm tới đối tượng khách hàng nào. Việc trọng khách Tây hơn khách Việt là có nhưng đó là v́ sở thích và mối quan tâm của hai đối tượng này là khác nhau.
Khách Việt có mức độ quan tâm sản phẩm rất thấp, đa phần họ sẽ cho là sản phẩm bán mắc so với thị trường, nên chủ yếu chỉ vào để ngắm, chụp ảnh, hỏi cho có chứ ít khi thực sự muốn mua. C̣n khách Tây th́ ngược lại, khi tham quan ở một địa danh mới, họ sẽ có xu hướng mua quà lưu niệm, ít ra là chỗ có cửa tiệm lớn, mua bán có uy tín, thương hiệu. Tất nhiên, cũng có chỗ "chặt chém" du khách, nhưng vẫn c̣n đó nhiều địa chỉ bán giá b́nh ổn. Chỉ cần người mua chấp nhận với giá cả sau khi thỏa thuận đă là hài ḥa lợi ích rồi".
"B́nh thường, nhiều cửa hàng cũng không bán cho khách Việt. Lư do là bởi đối tượng khách hàng này vào hỏi han th́ nhiều, rồi chỉ buông câu chê đắt, không mua. Những người kinh doanh gặp cả ngàn trường hợp như vậy, hiếm lắm mới có một vài khách Việt chịu bỏ tiền ra mua, thế nên lâu dần h́nh thành thói quen để khách tự xem, tự chọn, cần hỏi mua th́ mới báo giá.
Khách hàng mục tiêu của họ cả mấy chục năm nay đă là người nước ngoài, giá bán cao hơn nhiều so với khách Việt, nên cũng không thể bảo họ phải thay đổi cung cách phục vụ. Làm thế th́ chuyển nghề c̣n dễ hơn. Ở Hội An, vẫn có nhiều chỗ bán hàng cho số đông khách du lịch Việt, các bạn có thể t́m hiểu trước khi tới".
Nhấn mạnh việc thay đổi văn hóa du lịch của khách Việt cũng quan trong không kém trong việc cải thiện chất lượng du lịch nội địa, bạn Mai Quan Hoang cho rằng: "Tôi đi du lịch cũng nhiều. Nếu trách người bán th́ bản thân khách Việt cũng cần nh́n lại ḿnh. Văn hóa du lịch của chúng ta nh́n chung vẫn c̣n yếu. Nhiều người có thói quen vào 'ăn chùa' th́ rất nhiệt t́nh nhưng tỷ lệ bỏ tiền túi ra mua sắm lại rất ít. Trong khi đó, dân làm du lịch lại sống bằng kinh doanh, buôn bán dịch vụ, sản vật địa phương. Vậy nên việc họ thờ ơ với khách Việt cũng là điều dễ hiểu.
Tôi từng chứng kiến nhiều khách Việt khi tham quan Đà Lạt, trải nghiệm sản vật địa phương, họ ăn thử rất nhiệt t́nh, từ kẹo, mứt, trái cây, mật ong... nhưng đến khi hỏi mua th́ chẳng ai chịu bỏ tiền, ngoảnh mặt đi hết. Đi miền Tây cũng thế, khách Việt toàn chỉ ăn miễn phí. Tôi thương người bán chẳng biết làm thế nào. Nếu không có ư định mua th́ tốt nhất cũng đừng ăn của họ. Người mua quá ít nên lâu dần người kinh doanh cũng không muốn mất công mời chào.
Tôi đi nước ngoài, cũng ăn mặc b́nh thường, quần jean, áo thun, đi dép kẹp (do phải đi bộ nhiều). Thế nhưng khi được chào hàng, tôi vẫn mua đồ của họ. Hướng dẫn viên du lịch sau đó tâm sự với tôi rằng: "Em làm 10 năm, dẫn rất nhiều đoàn khách, nhưng chỉ có ba, bốn người mua đồ giống chị. C̣n lại toàn vào siêu thị mua móc khóa, đồng hồ đồ chơi là cùng". Tôi cho rằng, đă đi du lịch th́ phải chuẩn bị tiền để du lịch đúng nghĩa. Nhiều người du lịch về mà không mất đồng nào, vậy làm sao kích cầu du lịch?
Ngay cả chuyện ăn uống cũng vậy. Nhiều người đi du lịch nhưng đoàn cho ăn ǵ là ăn vậy, nhất quyết không gọi thêm ngoài, mặc dù có những món đặc sản, chỉ vùng này mới có. Thèm không dám mua, vậy ai muốn đón tiếp?".
Thành Lê
English:
April 2, 2021
I travel, see many Vietnamese customers who have a habit of trying local produce enthusiastically, but when it comes time to ask to buy, they all turn their faces.
Before the point of "Hoi An restaurant does not have customers because of its foreign dignity", in the position as a tourist product dealer, Thy Dang explained: "I am the owner of a tourist product shop specializing in Western customer service Let me explain to you the reason why Vietnamese customers receive indifference from shop owners even when there are no Western customers. For the majority of foreign visitors, it will certainly be difficult to get support from domestic customers.
The reason is that Western and domestic tourists have very different interests and preferences. For example, we run a quiet, natural, friendly accommodation that Westerners love. Meanwhile, Vietnamese guests complained, saying that we had nothing to stay in because most of them expected a place with noisy singing and drinking service. Both me and my staff are familiar with the friendly, friendly, nature-loving and quiet way of serving foreign guests, so I don't want to change.
I do not want to "wield chopsticks" but actually the vast majority of domestic and Western guests are very different in their preferences and interests. But when we have focused on choosing products to do business, we have to accept that imbalance and cannot just run after all types of customers ".
Pointing out the shortcomings in selling to domestic tourists: "I think that after opening the store, the owner has to determine which customers he wants to target. The respect of Western customers is better than Vietnamese customers. Yes, but that's because the preferences and interests of these two subjects are different.
Vietnamese customers have a very low level of product interest, most of them think that the product is expensive compared to the market, so they mainly point to see, take pictures, ask if they really want to buy. Western visitors, on the other hand, when visiting a new place, they tend to buy souvenirs, at least where there is a large store, buying and selling reputable brands. Of course, there is also a place to "cut down" tourists, but there are still many places to sell at stable prices. Just the buyer accepts the price after the deal is already harmonious "benefits.
"Normally, many stores do not sell to Vietnamese customers. The reason is because many of these customers come in to ask questions, then just let down the expensive question, do not buy. Business people have encountered thousands of cases like that. It is very rare that a few Vietnamese customers will pay money to buy, so it takes a long time to form a habit for customers to see and choose by themselves.
Their target customers for decades have been foreigners, selling prices much higher than Vietnamese customers, so they cannot tell them to change their service style. That way, changing jobs is even easier. In Hoi An, there are still many places to sell goods for the majority of Vietnamese tourists, you can find out before coming ".
Emphasizing changing the tourism culture of Vietnamese tourists is equally important in improving the quality of domestic tourism, Mai Quan Hoang said: "I travel a lot. If I blame the seller, I myself Vietnamese tourists also need to look back, our tourism culture in general is still weak.Many people who have the habit of going to 'temple' are very enthusiastic but the rate of buying out of pocket is very small. Meanwhile, people working in tourism live on business, trade in services and local products, so it is understandable for them to be indifferent to Vietnamese tourists.
I have seen many Vietnamese guests when visiting Da Lat, experiencing local products, they tried it very enthusiastically, from candy, jam, fruit, honey ... but when asked to buy, no one would give up. money, look away. Also going to the West, Vietnamese guests only eat for free. I love the seller does not know how. If not planning to buy then it is best not to eat them. Buyers are too few, so business people do not want to lose the effort to offer.
I go abroad, also dress normally, jeans, a T-shirt, and flip-flops (because I have to walk a lot). But when I'm offered, I still buy from them. The tour guide then confided to me: "I worked for 10 years, led many groups of tourists, but only three or four people bought things like her. The rest went to the supermarket to buy keychains and watches. play is the same ". I think that if you have traveled, you must prepare money to travel properly. Many tourists come home without losing any money, so how to stimulate tourism demand?
Even eating is the same. Many people go on a trip, but the group gives them what to eat, determined not to order more outside, although there are specialties, only this region has. Craving does not dare to buy, so who wants to welcome? ".
Thanh Le