VN Hơn 46 năm rồi, cứ tưởng - VietBF
 
 
 
News Library Technology Giải Trí Portals Tin Sốt Home

HOME

NEWS 24h

ZONE 1

ZONE 2

Phim Bộ

Phim Lẻ

Ca Nhạc

Breaking

Go Back   VietBF > Breaking News | Tin Nóng > Breaking News | Tin Sốt


Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old  vnchcir Hơn 46 năm rồi, cứ tưởng
Hơn 46 năm rồi, cứ tưởng là qua một vài thế hệ được sinh ra và lớn lên trong thời b́nh, điều kiện vật chất học hành không thiếu, th́ những con người trong bộ máy của chế độ CS hôm nay đầu óc ít ra phải khá hơn cái thời mông muội tiến vào tiếp quản Sài G̣n sau ngày 30.4.1975, không ngờ đại dịch đă làm lộ ra hết, vẫn cái sự ngu dốt, quan liêu, cứng ngắc, vẫn cái kiểu ngạo mạo kiêu binh hành dân như thế, đọc mà nhiều khi không tin không hiểu nổi!

Nếu nh́n nhau như đồng loại

Bên trong Bệnh viện dă chiến Covid-19 SG


Người di tản từ SG


Ngày 1 tháng 8 năm 2021, TUẤN KHANH
Những ngày phong tỏa Sài G̣n trở nên căng thẳng nhất, có cả sự tham gia của quân đội, đă diễn ra không ít những điều quái gở. Sự sợ hăi con virus vô h́nh trong mắt, đă khiến cho toàn bộ hệ thống chính trị “chống dịch như chống giặc” được tự do lựa chọn những ǵ họ nh́n thấy được, là thứ cần phải chận lại, bao gồm cả miếng ăn và nhu yếu phẩm đời thường của con người.

Trong vài ngày, sự trớ trêu diễn ra ở khắp mọi nơi.

Những chiếc xe chở sữa, thức uống hoặc tả, hoặc băng vệ sinh của phụ nữ đi giao hàng cũng bị bắt quay đầu v́ lư do là hàng không thiết yếu. Sự hoang mang của người dân tràn trên các mạng xă hội, không phải v́ covid, mà v́ một xă hội bất an do ngôn ngữ và suy nghĩ con người không thể giao tiếp được với nhau.

Nhất định những mặt hàng như sữa hay băng vệ sinh, chắc chắn phải gợi nhớ cho những “chiến sĩ” đang trực chốt kiểm tra, nhớ về mẹ, chị hay con cái của họ. Và cũng không có ai kiểm chứng được là với các “chiến sĩ” ấy, những mặt hàng như vậy không thể nào chui lọt vào nhà của họ.

Trên tiktok, hay video youtube ngắn, xuất hiện câu chuyện một người chở rau muống đi giao hàng cho công ty đến các quận trong thành phố. Anh bị chốt kiểm tra chận lại. Hai thanh niên trẻ, trắng trẻo mặc quân phục là người kiểm tra, đă loay hoay không thể xác định được rau muống có là mặt hàng thiết yếu hay không.

Người giao hàng điềm tĩnh nói nếu anh không được giao mặt hàng này, xin hăy ghi vào đơn hàng của anh, lư do rơ ràng là không cho đi v́ là không thiết yếu. Trong video, một thượng sĩ và một đại uư cứ bối rối không quyết định được rau có thiết yếu hay không. Thậm chí sau đó, họ phải gọi điện thoại để xin ư kiến cấp trên.

Video đó, chỉ là một câu chuyện nhỏ được ghi lại ở Sài g̣n, mà một ngày có vô số câu chuyện như vậy xảy ra trong phong tỏa. Nó có thể gây cười cho một số người và quên đi. Nhưng với nhiều người khác, ắt phải có câu hỏi được đọng lại: Thật sự những con người đó không đủ khả năng để nhận biết rau có thiết yếu hay không trong đời sống con người?


Dĩ nhiên là mọi người trực chốt kiểm tra đều biết. V́ chính trẻ con cũng nhận biết ngay đó là thứ ăn được. Những thứ giúp người ta không bị đói. Chẳng phải trong lịch sử, nhà cầm quyền sau năm 1975, từng ca ngợi rau muống như là một loại lương thực có thể đem lại bổ dưỡng như thịt ḅ, và khẳng định rau muống sẽ giúp cho con người vượt qua được tất cả mọi cảnh đói kém trong thời gian đó hay sao?

Chỉ có một cách giải thích duy nhất về chuyện rau – hay bất kỳ loại thực phẩm nào đang bị dán nhăn là không thiết yếu – bị đối xử lạnh nhạt trên đường đi đến với con người: Đó là sự tuân lệnh mù quáng dẫn đến sự ngu hóa, thậm chí quên luôn cả bản năng làm người của ḿnh.

Với những người trực chốt kiểm tra từng từ chối bánh ḿ, rau hay bất kỳ loại nhu yếu phẩm nào, hoàn toàn không có nghĩa là trong đời sống của họ hoàn toàn vắng bóng những thứ đó. Họ cũng có thể đang thụ hưởng những thứ như vậy, nhưng mệnh lệnh cùng quyền lực tạm thời được giao phó, khiến họ trở nên chai ĺ, hủy hoại cả những cảm xúc nhận biết mang tính người b́nh thường.


Sài G̣n đang đứng trước một màn tŕnh diễn khổng lồ đầy ức chế như vậy: Quyết ư của chính quyền nhưng lại không đồng hành cùng ḷng dân. Đặc biệt khi người dân phải tự gồng gánh, tự lo miếng ăn, cuộc sống của ḿnh nhưng cứ bị từ chối là “không thiết yếu”.

Trên mạng facebook, có tin kể rằng anh shipper mang giao cục sạc điện thoại, và bị cảnh sát giao thông từ chối v́ đó là hàng không thiết yếu. Phía dưới bản tin ấy có lời b́nh luận của một phụ nữ “Gặp ḿnh th́ cũng không biết phải tŕnh bày như thế nào. V́ ḿnh đang bị cách ly, nhưng củ sạc điện thoại bị hư, May mà ḿnh mượn được của người pḥng bên cạnh. Nếu không, chẳng thể nào liên lạc được với nhân viên trực cách ly, cũng như với người nhà”.

À, hóa ra trong muôn vạn điều “thiết yếu” của cuộc đời, quả có rất nhiều góc cạnh của nó. Sẽ chẳng có danh sách nào đơn giản lập ra để cho và từ chối, trong t́nh huống đại dịch quá mới mẻ với từng gia đ́nh và cả với một chính quyền như hôm nay. Có làm ǵ đi nữa th́ cũng mọi thứ cũng phải nằm trong sự nhận biết, và thấu hiểu của con người.

Nhà báo Vơ Văn Tạo kể rằng ông chở vợ đi mua thuốc uống định kỳ. Khi bị anh thanh niên xung kích chận lại, ông chỉ mớ thuốc vừa mua và giải thích. Người mang sắc phục xung kích ấy chỉ tay, nói ”Cứ cầm cái vỏ hộp thuốc như thế này là đi lung tung được hả?”. Ông Tạo giải thích và nói rằng ḿnh già rồi, chẳng muốn nói dối để ra đường lúc này làm ǵ, th́ tay xung kích trẻ ấy, quát “Muốn lập biên bản hả?”.

Đối diện với mệnh lệnh chính trị trở thành độc đoán do quyền lực được phân cấp, mọi giá trị thiết yếu của người dân chỉ là cá nằm trên thớt. Vợ của ông Tạo muốn cho qua chuyện, bèn nói xuôi với tay xung kích ấy vài câu để đi về cho nhanh. Chứ không khéo lại nộp oan tiền triệu. Ông Vơ Văn Tạo là một nhà báo có hơn 30 năm kinh nghiệm và là trí thức làm việc trong ngành kinh tế. Nhưng tất cả những vốn liếng quư báu ấy của ông, dễ dàng trở thành vô nghĩa trước một t́nh trạng ngu hóa và vô tâm v́ mệnh lệnh như vậy.



Đại dịch là một thảm họa. Không có chính quyền hay người dân nào đủ kinh nghiệm để đối phó trong đời ḿnh. Chắc chắn trong cách chỉ huy việc đối đầu với đại dịch, mọi quốc gia đều cần những mệnh lệnh tập quyền, Nhưng trong sâu thẳm mọi quyết định, vẫn là yếu tố con người đối xử với con người.

Chỉ cần có như vậy thôi, th́ sẽ không bao giờ có những chốt chặn bối rối về những mặt hàng nào là thiết yếu. Và cũng sẽ không có bất kỳ một nhân viên nào của nhà nước phải vào vai bất nhân trong việc từ chối nhu cầu của người khác. Đơn giản thôi, v́ ngoài mệnh lệnh khô cứng, mọi thứ chỉ cần được suy xét từ góc nh́n của một con người với chính đồng loại của ḿnh.



For more than 46 years, it was thought that after a few generations were born and raised in peacetime, with no shortage of material and educational conditions, the people in the apparatus of the Communist regime today must have at least the right mind. better than the time when the ignorant entered Saigon to take over Saigon after April 30, 1975, did not expect the pandemic to reveal it all, still the same stupidity, bureaucracy, rigidity, and the same arrogant and arrogant way of marching people. So, read it but sometimes can't believe it, can't understand it!

If we look at each other as the same species



August 1, 2021, TUAN KHANH
The days of the blockade of Saigon became the most stressful, with the participation of the army, and many strange things happened. The fear of the invisible virus in the eyes, has made the entire political system "fighting the epidemic like fighting the enemy" freely choosing what they see, which must be stopped, including food. and the necessities of human life.

Within days, irony was everywhere.

Trucks carrying milk, drinks or diapers, or women's sanitary napkins were also turned around for non-essentials. People's confusion is overflowing on social networks, not because of covid, but because of an insecure society due to the fact that human language and thinking cannot communicate with each other.

Certain items such as milk or sanitary napkins, must certainly remind the "soldiers" who are on duty to check, remember their mothers, sisters or children. And no one can verify that with those "soldiers", such items cannot get into their homes.

On tiktok, or a short youtube video, there is a story about a person carrying water spinach to deliver goods for the company to districts in the city. He was stopped by the checkpoint. Two young, white young men in military uniforms were the inspectors, struggling to determine whether water spinach is an essential item or not.

The delivery man calmly said if he is not able to deliver this item, please put it on your order, the obvious reason is not to give it away because it is not essential. In the video, a sergeant major and a captain are confused about whether vegetables are essential or not. Even then, they had to make phone calls to ask their superiors for advice.

That video, is just a small story recorded in Saigon, but one day there are countless such stories happening in the blockade. It can be amusing to some and forgettable. But for many others, there must be a question that remains: Are these people really incapable of knowing whether vegetables are essential or not in human life?

Of course, everyone at the checkpoint knows. Because children themselves know immediately that it is edible. Things that keep people from going hungry. Not in history, the authorities after 1975, have praised water spinach as a food that can bring as nutritious as beef, and affirmed that morning glory will help people overcome all obstacles. famine during that time?

There is only one possible explanation for how vegetables – or any food that is being labeled as non-essential – are treated coldly on the way to people: That blind obedience leads to stupidity, even forgetting his human instincts.

For those on duty who have refused to eat bread, vegetables, or any other basic necessities, it doesn't mean that they are completely absent in their lives. They may also be enjoying such things, but the orders and powers are temporarily entrusted to them, making them callous, destroying even normal human feelings of awareness.

Saigon is standing in front of such a huge show of inhibition: The government's will but not the people's hearts. Especially when people have to bear the burden, take care of their own food and life, but being denied is "non-essential".

On facebook, there is news that the shipper delivered a phone charger, and was refused by the traffic police because it was a non-essential item. Under the news, there was a comment from a woman, "I don't know how to present myself when I meet him. Because I'm isolated, but the phone charger is broken, I was lucky enough to borrow it from the person in the next room. Otherwise, it is impossible to contact the quarantine staff, nor with family members."

Well, it turns out that in the thousands of "essential" things of life, there are many aspects to it. There will be no simple list of give and take, in a pandemic situation so new to each family and even to a government like today. Whatever you do, everything must be in the awareness and understanding of people.

Journalist Vo Van Tao said that he took his wife to buy medicine periodically. When he was stopped by the young man, he pointed to the medicine he had just bought and explained. The person wearing the shock uniform pointed his finger and said, "Can you just walk around with a medicine box like this?". Mr. Tao explained and said that he was old and didn't want to lie to go out on the street at this time, then the young shock man shouted, "Want to make a record?".

Faced with political orders that become authoritarian due to decentralized power, all the essential values ​​of the people are just fish on the cutting board. Mr. Tao's wife wanted to let the matter go, so she said a few sentences to the shock man to go home quickly. But it's not smart to pay millions of money unfairly. Mr. Vo Van Tao is a journalist with more than 30 years of experience and an intellectual working in the economic sector. But all his precious capital, easily rendered meaningless in the face of such a state of ignorance and indifference to orders.

The pandemic is a disaster. No government or citizen is experienced enough to deal with in their lifetime. Certainly in the way of commanding the response to the pandemic, every country needs centralized commands, but at the bottom of every decision, there is still the human element to treat people.

Just like that, there would never be any confusion about which items were essential. And there won't be a single employee of the state having to play an inhumane role in denying the needs of others. Simply, because in addition to the rigid command, everything only needs to be considered from the perspective of a person with his own kind.

Gibbs
R9 Tuyệt Đỉnh Tôn Sư
Gibbs's Avatar
Release: 08-01-2021
Reputation: 74818


Profile:
Join Date: Nov 2006
Posts: 21,805
Last Update: None Rating: None
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	cutuong46 (1).jpg
Views:	0
Size:	83.3 KB
ID:	1839225   Click image for larger version

Name:	cutuong46 (2).jpg
Views:	0
Size:	90.1 KB
ID:	1839226   Click image for larger version

Name:	cutuong46 (3).jpg
Views:	0
Size:	75.9 KB
ID:	1839227   Click image for larger version

Name:	cutuong46 (4).jpg
Views:	0
Size:	160.1 KB
ID:	1839228  

Click image for larger version

Name:	cutuong46 (5).jpg
Views:	0
Size:	202.3 KB
ID:	1839229   Click image for larger version

Name:	cutuong46 (7).jpg
Views:	0
Size:	68.2 KB
ID:	1839230   Click image for larger version

Name:	cutuong46 (6).jpg
Views:	0
Size:	105.0 KB
ID:	1839231  
Gibbs_is_offline
Thanks: 24,935
Thanked 15,537 Times in 6,651 Posts
Mentioned: 161 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Quoted: 663 Post(s)
Rep Power: 42 Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8
Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8Gibbs Reputation Uy Tín Level 8
The Following User Says Thank You to Gibbs For This Useful Post:
hnr (08-01-2021)
Old 08-01-2021   #2
09vuivuituoi
R3 Hảo Kiếm Khách
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 468
Thanks: 9
Thanked 95 Times in 64 Posts
Mentioned: 0 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Quoted: 8 Post(s)
Rep Power: 15
09vuivuituoi Reputation Uy Tín Level 109vuivuituoi Reputation Uy Tín Level 109vuivuituoi Reputation Uy Tín Level 1
Default

Đừng nghe những ǵ Việt Cộng nói và hăy nh́n những ǵ Việt Cộng làm.
09vuivuituoi_is_offline   Reply With Quote
Old 08-01-2021   #3
QueMe
R8 Vơ Lâm Chí Tôn
 
QueMe's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Cu Chi
Posts: 11,728
Thanks: 7,683
Thanked 8,575 Times in 4,464 Posts
Mentioned: 62 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Quoted: 1698 Post(s)
Rep Power: 27
QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7
QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7QueMe Reputation Uy Tín Level 7
Default

VN hơn 46 năm rồi, vẫn c̣n ngũ, vẫn c̣n nằm mơ, vẫn c̣n lừa dối chính bản thân ḿnh và dạy con cháu chắc sống gian dối giả dối như ḿnh!

Nghèo th́ sẻ giàu hoặc khá lên nếu siêng năng và cố gắng, c̣n hèn nhác nhu nhược và sợ hải th́ phải sống cuộc đời đê tiện như những con chó đói ở những bải rác thêm 1 thời gian dài nửa hoặc cho đến khi đến chết!

Remember: "Your children future depends on your action today! and definitely your coward acts will destroy the future generation of VN!"
QueMe_is_offline   Reply With Quote
The Following User Says Thank You to QueMe For This Useful Post:
Gibbs (08-01-2021)
Reply

User Tag List


Facebook Comments


 
iPad Tablet Menu

HOME

Breaking News

Society News

VietOversea

World News

Business News

Other News

History

Car News

Computer News

Game News

USA News

Mobile News

Music News

Movies News

Sport News

ZONE 1

ZONE 2

Phim Bộ

Phim Lẻ

Ca Nhạc

Thơ Ca

Help Me

Sport Live

Stranger Stories

Comedy Stories

Cooking Chat

Nice Pictures

Fashion

School

Travelling

Funny Videos

NEWS 24h

HOT 3 Days

NEWS 3 Days

HOT 7 Days

NEWS 7 Days

HOT 30 Days

NEWS 30 Days

Member News

Tin Sôi Nổi Nhất 24h Qua

Tin Sôi Nổi Nhất 3 Ngày Qua

Tin Sôi Nổi Nhất 7 Ngày Qua

Tin Sôi Nổi Nhất 14 Ngày Qua

Tin Sôi Nổi Nhất 30 Ngày Qua
Diễn Đàn Người Việt Hải Ngoại. Tự do ngôn luận, an toàn và uy tín. V́ một tương lai tươi đẹp cho các thế hệ Việt Nam hăy ghé thăm chúng tôi, hăy tâm sự với chúng tôi mỗi ngày, mỗi giờ và mỗi giây phút có thể. VietBF.Com Xin cám ơn các bạn, chúc tất cả các bạn vui vẻ và gặp nhiều may mắn.
Welcome to Vietnamese American Community, Vietnamese European, Canadian, Australian Forum, Vietnamese Overseas Forum. Freedom of speech, safety and prestige. For a beautiful future for Vietnamese generations, please visit us, talk to us every day, every hour and every moment possible. VietBF.Com Thank you all and good luck.


All times are GMT. The time now is 04:52.
VietBF - Vietnamese Best Forum Copyright ©2006 - 2024
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Log Out Unregistered

Page generated in 0.08247 seconds with 12 queries