Romano
04-25-2021, 07:33
Tàu ngầm ARA San Juan của Argentina chở 44 người được tin là đă gặp phải vụ nổ lớn dẫn tới mất tích vào năm 2017 và không được t́m thấy cho tới tận 1 năm sau đó ở độ sâu hơn 900 m dưới Đại Tây Dương.Được hạ thủy ngày 20/6/1983, ARA San Juan là một trong những tàu ngầm động cơ diesel nhanh nhất thế giới thời điểm đó. Sau lần đại tu từ năm 2008-2013, tàu ra khơi với 4 động cơ có hệ thống ắc quy mới. Ngoài các hoạt động quân sự, San Juan c̣n có nhiệm vụ tuần tra vùng đặc quyền kinh tế của Argentina, đặc biệt là chống đánh bắt cá bất hợp pháp.
Mất tích
Ngày 17/11/2017, hải quân Argentina thông báo rằng tàu San Juan đă không trả lời mọi liên lạc từ ngày 15/11, khi con tàu ở ngoài khơi vịnh San Jorge vào thời điểm đang trên đường quay về căn cứ sau một cuộc tập trận. Thủy thủ đoàn gồm 44 thành viên, trong đó có nữ sĩ quan tàu ngầm đầu tiên của Argentina, Eliana Krawczyk.
Hoạt động t́m kiếm và cứu nạn quy mô lớn được thực hiện dưới sự bảo trợ của Văn pḥng Liên lạc cứu hộ và thoát hiểm tàu ngầm quốc tế (ISMERLO), một tổ chức gồm hơn 40 quốc gia được thành lập vào năm 2003 sau thảm họa tàu ngầm Kursk của Nga. Một Hiến chương quốc tế về kết nối dữ liệu vệ tinh trong trường hợp thảm họa và tai nạn cũng được kích hoạt, cho phép ḍ t́m dấu vết tàu bằng ảnh chụp có độ phân giải cao từ hàng chục vệ tinh của 17 cơ quan vũ trụ. Khu vực t́m kiếm có diện tích tới 482.507 km2, điều kiện thời tiết không tốt trong suốt thời gian t́m kiếm và cứu nạn, khiến nhiệm vụ trở nên khó khăn hơn rất nhiều.Đại sứ Argentina tại Áo Rafael Grossi đề xuất sử dụng hệ thống thu âm dưới nước (hydrophone) quốc tế, vốn dùng cho việc giám sát Hiệp ước cấm thử vũ khí hạt nhân, để t́m kiếm tàu ngầm. Các hồ sơ được mở ra xem xét và người ta ghi nhận dấu hiệu rơ ràng về 1 thủy âm lớn bất thường dưới đáy biển trong khu vực t́m kiếm, trùng với thời điểm tàu San Juan mất liên lạc.
Đến ngày 24/11/2017, hoạt động t́m kiếm và cứu nạn tàu San Juan có sự tham gia của hơn 30 máy bay và tàu các loại từ Argentina, Anh, Brazil, Mỹ, Chile và nhiều quốc gia khác. Tổng cộng, hơn 4.000 nhân viên từ 13 quốc gia đă hỗ trợ t́m kiếm, rà soát một khu vực có diện tích tương đương Tây Ban Nha. Cuối cùng, ngày 30/11/2017 (tức 15 ngày sau khi San Juan mất tích), Hải quân Argentina tuyên bố kết thúc chiến dịch cứu hộ và chuyển sang t́m kiếm vị trí tàu ngầm dưới đáy biển.
Chiến dịch t́m kiếm đầy khó khăn
Việc xác định vị trí một tàu ngầm bị nạn hoặc bị ch́m là cực kỳ khó khăn, thường phải mất nhiều tháng hoặc nhiều năm. Tàu ngầm Minerve của Pháp mất tích năm 1968 nhưng phải đến năm 2019 mới được t́m thấy, dù ch́m ở vùng biển gần đất liền. Kỷ lục là với tàu ngầm AE1 của Australia, người ta cần tới 103 năm để t́m ra vị trí ch́m của nó.
Ngày 14/2/2018, chính phủ Argentina tuyên bố treo thưởng 98 triệu peso (tương đương 5 triệu USD) cho thông tin về vị trí của tàu San Juan. Đến tháng 9, công ty khảo sát đáy biển Ocean Infinity có trụ sở tại Mỹ thông báo nhận nhiệm vụ này.
Sử dụng thiết bị ngầm điều khiển từ xa (ROV) để quét kỹ đáy biển, Ocean Infinity t́m thấy xác tàu San Juan ở độ sâu 907 m trong một khu vực địa h́nh phức tạp với nhiều rănh nứt và thung lũng dốc. Các bức ảnh cho thấy thân tàu bị xé nát, với các bộ phận nằm rải rác trên diện tích 8.000 m2. Dù được t́m thấy nhưng hiện chưa có nỗ lực trục vớt nào được tiến hành do Argentina thiếu phương tiện và kinh phí (ước tính tối thiểu là 1 tỷ USD).
Đi t́m nguyên nhân
Trước khi mất liên lạc, thuyền trưởng tàu San Juan đă thông báo cho trung tâm chỉ huy ở bờ về sự cố nước tràn qua hệ thống thông gió gây ra chập mạch điện. Báo cáo điều tra của Ủy ban lập pháp Argentina cho thấy vụ hỏa hoạn trong tàu là nghiêm trọng, và bác bỏ các giả thuyết như tàu ch́m do bị tấn công hoặc đâm va.
Tin cuối cùng được gửi đi là thuyền trưởng báo sẽ cho lặn xuống độ sâu 40 m để đánh giá thiệt hại và kết nối lại hệ thống điện. Văn pḥng t́nh báo hải quân Mỹ cho biết thủy âm thu được là từ vụ nổ lớn ở độ sâu 388 m, khi thân tàu không c̣n chịu được áp lực nước. Năng lượng vụ nổ tương đương 5.669 kg TNT, khiến thủy thủ đoàn tử vong ngay lập tức.
Ủy ban lập pháp Argentina kết luận nguyên nhân chính của tai nạn là sự yếu kém của các chỉ huy hải quân và hạn chế về ngân sách. "Việc không cập nhật công nghệ và thiếu hoạt động bảo tŕ tối thiểu dựa trên thời gian vận hành đă khiến tàu San Juan ngày càng xuống cấp", báo cáo cho biết.
Argentina's ARA San Juan submarine carrying 44 people was believed to have encountered a massive explosion that went missing in 2017 and was not found until a year later at a depth of more than 900 meters below the Atlantic. Launched on June 20, 1983, the ARA San Juan was one of the fastest diesel submarines in the world at that time. After the overhaul from 2008-2013, the ship went offshore with 4 engines with a new battery system. In addition to military operations, San Juan is also tasked with patrolling Argentina's exclusive economic zone, especially against illegal fishing.
Missing
On November 17, 2017, the Argentine navy announced that the San Juan had not responded to all communications since November 15, when the ship was off the coast of San Jorge Bay when it was on its way back to base after a combat training. The crew consists of 44 members, including the first Argentine submarine officer, Eliana Krawczyk.
The large-scale search and rescue operation was carried out under the auspices of the International Submarine Escape and Rescue Liaison Office (ISMERLO), an organization of more than 40 countries formed in 2003. Russian submarine Kursk disaster. An International Charter on satellite data connections in the event of a disaster and accident is also activated, allowing the ship to track with high resolution photographs from dozens of satellites of 17 military agencies. pillar. The search area covers an area of 482,507 square kilometers, with poor weather conditions during the search and rescue period, making the mission much more difficult. The international hydrophone, which was used to oversee the Treaty on Nuclear Test Ban, to search for submarines. The files were opened for review and there was a clear sign of an unusually large hydrograph on the sea floor in the search area, coinciding with the time when the San Juan ship lost contact.
As of November 24, 2017, the search and rescue operation of the San Juan ship had the participation of more than 30 aircraft and ships of all kinds from Argentina, UK, Brazil, USA, Chile and many other countries. In total, more than 4,000 employees from 13 countries assisted in searching and reviewing an area the size of Spain. Finally, on November 30, 2017 (15 days after San Juan's disappearance), the Argentine Navy announced the end of the rescue operation and switched to searching for the submarine location on the seabed.
The search campaign is full of difficulties
Locating a submarine that has crashed or sunk is extremely difficult, often taking months or years. The French submarine Minerve went missing in 1968, but it was not until 2019 that it was found, although it sank in waters near the mainland. The record is for the Australian submarine AE1, it took 103 years to find its sinking location.
On February 14, 2018, the Argentine government announced a reward of 98 million pesos (equivalent to 5 million USD) for information on the location of the San Juan ship. In September, the US-based Ocean Infinity, a seabed survey, announced it was accepting this mission.
Using a remote controlled underground device (ROV) to thoroughly scan the sea floor, Ocean Infinity found the wreck of the San Juan at a depth of 907 meters in a complex terrain area with many fissures and steep valleys. The photos showed the hull being torn, with parts scattered over an area of 8,000 square meters. Although found, no salvage efforts have been made due to lack of facilities and funding in Argentina (estimated minimum of $ 1 billion).
Find the cause
Before losing contact, the ship's captain San Juan informed the command center on the shore of the incident of water overflowing through the ventilation system causing a short circuit. An investigative report by the Argentine Legislative Committee found the fire in the ship to be severe, and rejected hypotheses such as the ship sinking due to an attack or collision.
The last news sent was that the captain announced that he would dive to a depth of 40 m to assess the damage and reconnect the electrical system. The US Naval Intelligence Office said the hydroelectricity was obtained from a massive explosion at a depth of 388 meters, when the hull was no longer able to withstand water pressure. The explosion energy was equivalent to 5,669 kg of TNT, causing the crew's death immediately.
The Argentine Legislative Committee concluded that the main cause of the accident was the weak naval commanders and limited budgets. "The lack of technology updates and the lack of minimal maintenance based on uptime have caused the San Juan to deteriorate further," the report said.
Mất tích
Ngày 17/11/2017, hải quân Argentina thông báo rằng tàu San Juan đă không trả lời mọi liên lạc từ ngày 15/11, khi con tàu ở ngoài khơi vịnh San Jorge vào thời điểm đang trên đường quay về căn cứ sau một cuộc tập trận. Thủy thủ đoàn gồm 44 thành viên, trong đó có nữ sĩ quan tàu ngầm đầu tiên của Argentina, Eliana Krawczyk.
Hoạt động t́m kiếm và cứu nạn quy mô lớn được thực hiện dưới sự bảo trợ của Văn pḥng Liên lạc cứu hộ và thoát hiểm tàu ngầm quốc tế (ISMERLO), một tổ chức gồm hơn 40 quốc gia được thành lập vào năm 2003 sau thảm họa tàu ngầm Kursk của Nga. Một Hiến chương quốc tế về kết nối dữ liệu vệ tinh trong trường hợp thảm họa và tai nạn cũng được kích hoạt, cho phép ḍ t́m dấu vết tàu bằng ảnh chụp có độ phân giải cao từ hàng chục vệ tinh của 17 cơ quan vũ trụ. Khu vực t́m kiếm có diện tích tới 482.507 km2, điều kiện thời tiết không tốt trong suốt thời gian t́m kiếm và cứu nạn, khiến nhiệm vụ trở nên khó khăn hơn rất nhiều.Đại sứ Argentina tại Áo Rafael Grossi đề xuất sử dụng hệ thống thu âm dưới nước (hydrophone) quốc tế, vốn dùng cho việc giám sát Hiệp ước cấm thử vũ khí hạt nhân, để t́m kiếm tàu ngầm. Các hồ sơ được mở ra xem xét và người ta ghi nhận dấu hiệu rơ ràng về 1 thủy âm lớn bất thường dưới đáy biển trong khu vực t́m kiếm, trùng với thời điểm tàu San Juan mất liên lạc.
Đến ngày 24/11/2017, hoạt động t́m kiếm và cứu nạn tàu San Juan có sự tham gia của hơn 30 máy bay và tàu các loại từ Argentina, Anh, Brazil, Mỹ, Chile và nhiều quốc gia khác. Tổng cộng, hơn 4.000 nhân viên từ 13 quốc gia đă hỗ trợ t́m kiếm, rà soát một khu vực có diện tích tương đương Tây Ban Nha. Cuối cùng, ngày 30/11/2017 (tức 15 ngày sau khi San Juan mất tích), Hải quân Argentina tuyên bố kết thúc chiến dịch cứu hộ và chuyển sang t́m kiếm vị trí tàu ngầm dưới đáy biển.
Chiến dịch t́m kiếm đầy khó khăn
Việc xác định vị trí một tàu ngầm bị nạn hoặc bị ch́m là cực kỳ khó khăn, thường phải mất nhiều tháng hoặc nhiều năm. Tàu ngầm Minerve của Pháp mất tích năm 1968 nhưng phải đến năm 2019 mới được t́m thấy, dù ch́m ở vùng biển gần đất liền. Kỷ lục là với tàu ngầm AE1 của Australia, người ta cần tới 103 năm để t́m ra vị trí ch́m của nó.
Ngày 14/2/2018, chính phủ Argentina tuyên bố treo thưởng 98 triệu peso (tương đương 5 triệu USD) cho thông tin về vị trí của tàu San Juan. Đến tháng 9, công ty khảo sát đáy biển Ocean Infinity có trụ sở tại Mỹ thông báo nhận nhiệm vụ này.
Sử dụng thiết bị ngầm điều khiển từ xa (ROV) để quét kỹ đáy biển, Ocean Infinity t́m thấy xác tàu San Juan ở độ sâu 907 m trong một khu vực địa h́nh phức tạp với nhiều rănh nứt và thung lũng dốc. Các bức ảnh cho thấy thân tàu bị xé nát, với các bộ phận nằm rải rác trên diện tích 8.000 m2. Dù được t́m thấy nhưng hiện chưa có nỗ lực trục vớt nào được tiến hành do Argentina thiếu phương tiện và kinh phí (ước tính tối thiểu là 1 tỷ USD).
Đi t́m nguyên nhân
Trước khi mất liên lạc, thuyền trưởng tàu San Juan đă thông báo cho trung tâm chỉ huy ở bờ về sự cố nước tràn qua hệ thống thông gió gây ra chập mạch điện. Báo cáo điều tra của Ủy ban lập pháp Argentina cho thấy vụ hỏa hoạn trong tàu là nghiêm trọng, và bác bỏ các giả thuyết như tàu ch́m do bị tấn công hoặc đâm va.
Tin cuối cùng được gửi đi là thuyền trưởng báo sẽ cho lặn xuống độ sâu 40 m để đánh giá thiệt hại và kết nối lại hệ thống điện. Văn pḥng t́nh báo hải quân Mỹ cho biết thủy âm thu được là từ vụ nổ lớn ở độ sâu 388 m, khi thân tàu không c̣n chịu được áp lực nước. Năng lượng vụ nổ tương đương 5.669 kg TNT, khiến thủy thủ đoàn tử vong ngay lập tức.
Ủy ban lập pháp Argentina kết luận nguyên nhân chính của tai nạn là sự yếu kém của các chỉ huy hải quân và hạn chế về ngân sách. "Việc không cập nhật công nghệ và thiếu hoạt động bảo tŕ tối thiểu dựa trên thời gian vận hành đă khiến tàu San Juan ngày càng xuống cấp", báo cáo cho biết.
Argentina's ARA San Juan submarine carrying 44 people was believed to have encountered a massive explosion that went missing in 2017 and was not found until a year later at a depth of more than 900 meters below the Atlantic. Launched on June 20, 1983, the ARA San Juan was one of the fastest diesel submarines in the world at that time. After the overhaul from 2008-2013, the ship went offshore with 4 engines with a new battery system. In addition to military operations, San Juan is also tasked with patrolling Argentina's exclusive economic zone, especially against illegal fishing.
Missing
On November 17, 2017, the Argentine navy announced that the San Juan had not responded to all communications since November 15, when the ship was off the coast of San Jorge Bay when it was on its way back to base after a combat training. The crew consists of 44 members, including the first Argentine submarine officer, Eliana Krawczyk.
The large-scale search and rescue operation was carried out under the auspices of the International Submarine Escape and Rescue Liaison Office (ISMERLO), an organization of more than 40 countries formed in 2003. Russian submarine Kursk disaster. An International Charter on satellite data connections in the event of a disaster and accident is also activated, allowing the ship to track with high resolution photographs from dozens of satellites of 17 military agencies. pillar. The search area covers an area of 482,507 square kilometers, with poor weather conditions during the search and rescue period, making the mission much more difficult. The international hydrophone, which was used to oversee the Treaty on Nuclear Test Ban, to search for submarines. The files were opened for review and there was a clear sign of an unusually large hydrograph on the sea floor in the search area, coinciding with the time when the San Juan ship lost contact.
As of November 24, 2017, the search and rescue operation of the San Juan ship had the participation of more than 30 aircraft and ships of all kinds from Argentina, UK, Brazil, USA, Chile and many other countries. In total, more than 4,000 employees from 13 countries assisted in searching and reviewing an area the size of Spain. Finally, on November 30, 2017 (15 days after San Juan's disappearance), the Argentine Navy announced the end of the rescue operation and switched to searching for the submarine location on the seabed.
The search campaign is full of difficulties
Locating a submarine that has crashed or sunk is extremely difficult, often taking months or years. The French submarine Minerve went missing in 1968, but it was not until 2019 that it was found, although it sank in waters near the mainland. The record is for the Australian submarine AE1, it took 103 years to find its sinking location.
On February 14, 2018, the Argentine government announced a reward of 98 million pesos (equivalent to 5 million USD) for information on the location of the San Juan ship. In September, the US-based Ocean Infinity, a seabed survey, announced it was accepting this mission.
Using a remote controlled underground device (ROV) to thoroughly scan the sea floor, Ocean Infinity found the wreck of the San Juan at a depth of 907 meters in a complex terrain area with many fissures and steep valleys. The photos showed the hull being torn, with parts scattered over an area of 8,000 square meters. Although found, no salvage efforts have been made due to lack of facilities and funding in Argentina (estimated minimum of $ 1 billion).
Find the cause
Before losing contact, the ship's captain San Juan informed the command center on the shore of the incident of water overflowing through the ventilation system causing a short circuit. An investigative report by the Argentine Legislative Committee found the fire in the ship to be severe, and rejected hypotheses such as the ship sinking due to an attack or collision.
The last news sent was that the captain announced that he would dive to a depth of 40 m to assess the damage and reconnect the electrical system. The US Naval Intelligence Office said the hydroelectricity was obtained from a massive explosion at a depth of 388 meters, when the hull was no longer able to withstand water pressure. The explosion energy was equivalent to 5,669 kg of TNT, causing the crew's death immediately.
The Argentine Legislative Committee concluded that the main cause of the accident was the weak naval commanders and limited budgets. "The lack of technology updates and the lack of minimal maintenance based on uptime have caused the San Juan to deteriorate further," the report said.